Saturday, November 27, 2010

...Family day kini kembali lagi!!!...

assalamu'alaikum...

keluarga itu indah kn...??? lagi indah jika saling kenal mengenali lagi kn kn...hehe
jadi untuk mendapatkan dan merasai keINDAHan tersebut sekali lagi kita akan mengadakan satu program ----->> Familyy Day!!!!!!!!!!

kali ni byk cadangan tempat2 yg ,enarik d utarakan antaranyaa ------>>> sekitar Pulau Pinang, sekitar Kuantan Pahang dan sekitar Teluk Batik....

cadangan tarikh plak ialah pada 25 & 26 Disember 2010...[rasanya suma pakat free k0t]

so, hasil perbincangan segera...keputusannya segera yg d buat ialah pada 25&26 Disember 2010 bertempat d sekitar Kuantan Pahang....mcm na?? best tmpt nii...!! jgn lepaskan peluang utk menj0inkn family masing3!!! hhehehe

aktiviti yg akan d buat :-

1) aktiviti pntai -->> b0la tmpar pntai, b0la tmpar laut, b0la sepak pntai..apa2 saja yg berkaitan dgn b0la dan pantai laa....hehehehe

2) memasak

3) permainan tradisi0nal

4) aktiviti kanak2

[ni antara cadangan aktiviti jaaa..sapa setuju raise ur hand!hehehe n sa[a2 yg ada peralatan utk suma tu jgn lupa bwk taw! ]

ok laa..see u all at kuantan!! hehe

kerjasama anda suma amatlah d hargai!!

-->> family first!

assalamua'alaikum///(^_~)v

Thursday, August 19, 2010

...Sembilan pembaziran tanpa disedari...


IBNU Qayyim al-Jauziyah, ulama dan tokoh gerakan dakwah Islamiah ialah murid ulama terbilang, Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau mempunyai banyak karya ilmiah yang menjadi panduan dalam gerakan dakwah Islam.

Ibu Qayyim dilahirkan pada tahun 691 Hijrah (1292 Masihi) dan meninggal dunia pada 751 Hijrah (1350 Masihi)

Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan ada sembilan pembaziran yang sering dilakukan manusia iaitu :-


Ilmu pengetahuan.

Membazir jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.


Amalan.

Membazir jika dilakukan tidak dengan hati yang ikhlas.


Kekayaan.

Membazir jika dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah.


Hati.

Membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah.


Tubuh badan.

Membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah.


Cinta.

Membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau melebihi cinta kepada-Nya.


Masa.

Membazir jika tidak diurus sebaiknya.


Akal.

Membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada agama.


Zikir.

Membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.



Menurut Ibn Qayyim al-Jauziyah dalam Madarij al-Salikin, waktu tidur yang lebih baik adalah pada pertengahan malam yang awal iaitu kira-kira jam 10 malam.

Waktu yang tidak seharusnya kita tidur adalah selepas waktu Subuh sehingga terbit fajar, waktu selepas Asar sebelum terbenam matahari dan dari waktu Maghrib ke Isyak.

Beliau berkata, tidur pada waktu itu tidak memberi manfaat kepada tubuh badan, malah boleh mendatangkan kemudaratan dan makruh hukumnya.

Sunday, July 25, 2010

.....Waktu-waktu berzikir....(^_^)v


Waktu paling baik untuk melakukan zikir mutlak ( zikir yg tidak ditetapkan waktunya) adalah setelah s0lat subuh sehingga matahari terbit dan setelah solat asar hingga matahari terbenam. Allah berfirman yg bermaksud :

( Ar-Rum : 17 – 18 )

Rasulullah berzikir kpd Rabbnya hingga matahari terbit. Dalam sebuah hadith diriwayatkan : ” Barangsiapa yg mendirikan solat subuh lalu ia duduk di tempanya solat utk berzikir kpd Allah hingga matahari terbit, lalu ia solat dua rakaat maka ia akan memperolehi pahala seperti pahala melakukan ibadah haji dan umrah dgn sempurna.”

Ulama mengatakan bahawa Ibnu Taimiyah duduk di tempatnya solat utk berziki kps Allah hingga datangnya siang, lalu dia berkata : ” Inilah makananku dan jika aku tidak memakannya maka kekuatanku akan gugur.”

Inilah waktu yg paling baik untuk berzikir, iaitu mulai setelah solat subuh hingga matahari terbit. Itu adalah waktu hati terbuka, bunga-bunga mekar, burung-burung berkicauan, keberkatan turun dari Allah dan waktu turunnya rezeki dan hidayah dari Allah. Maka endaklah engkau termasuk orang yang banyak berzikir di waktu itu. Demikian juga waktu setelah solat Asar hingga matahari terbenam, atau beberapa saat setelah matahari terbenam.

Saturday, July 24, 2010

..gRoup oh gRoup...!!

assalamu'alaikum dan selamat pagi semua!!!!!!!!!

ok,pg ni sy nk gtaw yg kita bukan saja ada bl0g ini tp sekarng kita sudah ada gr0up utk HAJAF family ni...hurmmm...grop ini blh di dapati d laman sosial yg palin femes pd masa kini iaitu FACEBOOK...group ni br jaa d tubuhkn oleh saudara kita ustaz Asrul Aimran beberapa hr yg lepas...jd, sesiap yg tidak menj0inkn diri lg,pa lg cepat2 laa menj0inkan dri anda ke dlm group ini...bkn pa..kita blh bertukar2 pandangan atau k0men d sana...ia sekaligus dpt mengeratkn lg hubungan silatulrahim sesama kita...insyaAllah....=)

k laa..sy nk siap2 p kuliah ni...jumpa lg..!! assalamu'alaikum..!! =)


-->> cepat2!!j0inkan diri anda d group ni..!!

-->> activekan diri anda bersama HAJAF!!!!

-->> (^_-)v

Monday, July 19, 2010

..daLam kEnanGan....

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

Apabila mendengar bait2 dr lagu ni..akan teringat pada seseorng yg kita kasih...bg sy...dy laa segala2nyaa..dy lah ibu,dy lah tok n dy lah guru....insan yg sy maksudkn itu x lain xbukan bg pemilik nama Allahyarhamah Wan Tam bt. Abdul Rahman a.k.a mak/tok tam....beliau seorang yg amatlah penyayang,baik hati,tabah,kaut semangat dn sebagainya....sewktu hayatnya..beliau seorang yg rajin bekerja demi menyara sebuah keluarga yg besar selepas suami yg tercinta pergi dahulu menghadap Illahi....dgn kesungguhan itulah..anak2 beliau sumanya berjaya dlm hidup...beliau bukan sj seorang ibu yg penyayang tetapi jgk seorang nenek/tok yg amat penyayang dan baik hati...beliau amat menyayangi cucu2nya...bak kata owg,kalo mkn tu,mesti teringat kt cucu2nya...hurm..beliau byk mengajar kita suma erti kehidupan...bukan sj seorang nenek tp bg sy beliau jugak seorang guru yg baik...hal ini jelas apabila beliau mengajar membuat bedak sejuk,mengemas rumah,cuci pinggan mangkuk,sidai kain,mesin kain,..n yg xpenah sy lupa ialah apabila beliau mengajar sy mengenal numbor(matematik) sebelum guru d sekolah mengajar...berkat dr pengajaran itu..sy blh laa sk0r dlm suma exam matematik(xla pro sgt pun boleh laa..alhamdulillah)..hurmm..terlalu byk kenangan bersama t0k...sy menulis d sini apabila tiba2 terlintas d fikiran sy n bila sy teringat kt t0k semasa sy sedang meng"ir0n" baju utk kuliah mlm ni...lalu sy mencoretkannya d laman ini utk kita mengimbas kembali saat/detik2 kita bersama t0k/mak sewktu hayatnyaa...Al-Fatihah......

-->> xlupa jgk utk arwah mamu din...al-fatihah~

-->> ingat nk letakkan sebuah video tp d sebabkn lambat sgt uploadnyaa..cancelkn jaa..huhu~

video

Sunday, July 18, 2010

..sELaMat mEnYaMbuT uLanGtaHun kELaHiran..!!!

..sELamat hr jadi kepada saudari Nurdiyana Najwa bt Kassim (16/07/2010) n Nasiha Sakina bt Abdul Mulok (17/07/2010) yang br saja menyambut ulangtahun kelahiran kali yg ke- 21 thn..hehe =)

dengan peningkatan umur ini diharapkan amalan kebajikan pun kian bertamabah seiring dengan peningakatan umur itu..hehe gunakan peluang yg masih ada utk kita sama2 mengejar cinta hakiki sebelum peluang yg diberikan ini diambil blk...

sehubungan dgn itu,arilah kita sama2 menyedekahkan surah al-fatihah kepada seorang sahabat sy yg br pergi bertemu Illahi pagi td ( 18/07/2010)...tidak lupa jugak kepada mak/(t0k wan tam) kita yg jugak pergi menghadap Illahi pada tarikh yg sama hmpir 10 tahun yg lalu..al-fatihah..~ semoga roh berada dalam kedudukan yg mulia d sisi Allah...amin~

Friday, July 16, 2010

...refresh3..!!


bermain d lautan yg indah =)





ibu n at0k tgh melayan anak n cucunya =)



ibu2 tgh memasak =)


saja jaa nk mengingati kembali saat2 yg indah ketika bersama keluarga HAJAF!!!! so, pa lg..j0m laa plan utk family day yg seterusnyaa!!!!!! =)